Fitzwanger Online is een leuke zwangerschap sport, als je graag tijdens je zwangerschap wilt bewegen in je eigen veilige omgeving en op een eigen gekozen tijdstip. Lees in dit artikel alles over het Fitzwanger Online programma. En ook interessant: de ervaring van Mandy hiermee tijdens haar zwangerschap!

Lees ook: “Zwangerschap cursus HypnoBirthing, iets voor jou?”

Wat is Fitzwanger Online qua zwangerschap sport?

Fitzwanger Online is een online programma dat zwangere vrouwen stimuleert om te blijven sporten, waar en wanneer ze maar willen. Het is het enige programma dat is opgezet door een bekkenfysiotherapeut, zodat je echt ‘onder begeleiding’ kunt sporten en je zeker weet dat de oefeningen die je die week doet, ook echt geschikt zijn.

De online workouts bij Fitzwanger Online zijn aangepast op de week waarin je zwanger bent. Met een abonnement kun je elke week kiezen uit een light, een medium en een heavy workout, zodat je altijd kunt sporten op jouw eigen niveau.  

zwangerschap sport Mandy

De zwangerschap sport ervaring van Mandy bij Fitzwanger Online

In de eerste maanden van de zwangerschap kon ik alle veelvoorkomende zwangerschapskwaaltjes één voor één afvinken. Dansen, mijn grootste sport-passie, zat er daardoor voor mij helaas tijdelijk even niet meer in.

Na een paar maanden was de misselijkheid goed genoeg voorbij om weer aan sporten te denken. Modern ballet bleek echter al snel lastig, koprollen over de grond werd vrij ingewikkeld met mijn buik. Toch wilde ik graag regelmatig sporten tijdens de zwangerschap, gezien alle voordelen die je daarover leest, zoals een sneller herstel na de bevalling. Maar dan wél iets waarbij ik zeker wist dat het geschikt zou zijn voor mijn zwangere lichaam. Dus ging ik op zoek naar een zwangerschap sport. 

Mijn zoektocht naar een zwangerschap sport

Mijn vriendinnen hadden allemaal zwangerschapsyoga gedaan, dus daar startte ik ook mee. Hoewel ik dat hele fijne lessen vind en ik die ook blijf doen, omdat ik er vertrouwen van krijg in mijn lichaam voor de bevalling, is dat echter meer ontspannend dan echt sportief, en ik wilde nog steeds echt gaan sporten!

Ik twijfelde tussen workouts op een sportschool gaan volgen, of een soortgelijk programma vanuit thuis als zwangerschap sport. Thuis leek me spannender, want hoe weet je dan dat je het goed doet? Maar het leek me ook veel praktischer in te passen in mijn toch al drukke leven dan wéér een avond een extra verplichting erbij te nemen. Dus koos ik voor Fitzwanger Online.

Fitzwanger Online

Doordat Isabeau bekkenfysiotherapeut is, de workouts speciaal per zwangerschapsweek zijn gemaakt én ze worden voorgedaan door Isabeau en Kim (die zwanger is) samen, had ik er vertrouwen in dat dit goed voor mijn zwangere lijf zou zijn.

Het hielp misschien wel in deze keuze om vanuit thuis te gaan sporten dat ik in het verleden lange tijd Bodypump heb gedaan, waardoor ik me nog wel kon herinneren hoe je bepaalde fitnessbewegingen zoals een squat op een goede manier moest uitvoeren en ik ook mezelf hier wel in vertrouwde. En Isabeau is in het verleden mijn dansdocent geweest en ik wist dus dat zij oefeningen op een heel fijne en heldere manier kan uitleggen. 

Mandy: "Fitzwanger Online heeft dus elke week 3 workouts klaarstaan: light, medium en heavy. Daarnaast per week een informatievideo (die gelukkig heel kort en krachtig is, wat ik heel fijn vind, want aan een info video van 20 minuten begin ik niet eens) én een (korte) motiveringsvideo. Daarnaast is er een E-book met allerlei handige info over je lichaam en sporten tijdens de zwangerschap, inclusief zwangerproof recepten voor wanneer je even inspiratieloos bent met koken."

Doordat je elke week 3 totaal verschillende workouts hebt (25 – 35 – 45 minuten, maar ook verschillende oefeningen per workout dus niet alleen 15 minuten extra als je de zwaardere versie kiest maar echt een andere workout) is er genoeg afwisseling gedurende de week. En hierdoor kan ik mezelf makkelijk motiveren om, als ik me bijvoorbeeld had voorgenomen om de heavy workout te doen maar geen zin heb of net te weinig tijd heb, voor een kortere/ lichtere versie te gaan. Waarna ik dan de heavy workout ‘niet hoef te doen van mezelf’ maar dan toch wel weer een mooie (medium) workout van 35 minuten heb gedaan, die echt niet niks zijn, want van die van week 26 had ik serieuze spierpijn in mijn benen! 

zwangerschap sport Mandy
zwangerschap sport Fitzwanger Online

Ik zou Fitzwanger Online zo aan anderen aanraden, omdat het voor mij heel goed in mijn leven past. Doordat je het vanuit thuis kunt doen, ben je flexibel in wanneer je het doet, maar ook in waar je het doet. Zo sport ik meestal op zolder voor een grote spiegel zodat ik mijn bewegingen kan vergelijken met die van Isabeau en Kim, maar heb ik laatst toen de zon scheen mijn matje lekker in de tuin uitgerold. De verschillende zwaartes helpen mij om ook op de dagen dat ik minder motivatie heb of me fysiek minder voel, tóch nog even wat goeds te doen voor mijn zwangere lichaam en een light workout te doen. Daarnaast vind ik dat de oefeningen zo helder worden uitgelegd, dat je er echt geen fitnesservaring voor hoeft te hebben, zoals ik aanvankelijk wel had verwacht. Het lijkt mij dus eigenlijk geschikt voor iedere zwangere vrouw!

Motivatie voor zwangerschap sport thuis

Natuurlijk had ik niet elke dag evenveel zin. Soms was ik gewoon echt té moe om iets te doen of ik zat een tijdje in een mindere ‘flow’. Elke week kreeg ik een mail van de meiden van Fitzwanger Online om me praktische tips te geven rondom mijn zwangerschap en dat zorgde ervoor dat ik er toch weer aan begon. Ook koos ik soms voor een light workout, omdat die snel klaar is. Omdat je er niet heen hoeft te gaan en je niet op tijd bij een lesje hoeft te zijn, kost het je dan echt maar 25 minuten.

Natuurlijk is het soms gezellig om met andere zwangere vrouwen in contact te komen, maar ik moet eerlijk zeggen dat veel mensen uit zo’n klas toch niet echt je type zijn, dus ik liet dat verlangen varen als ik eraan dacht dat ik dan op de fiets ergens heen moest;-)

Ik heb het soms ook in m’n agenda gezet wanneer ik zou willen sporten, zodat ik het echt ging doen, eigenlijk vond ik vaste dagen het lekkerste. Voor mij werkte het ook om het tussen de middag van mijn werk te doen, dan had ik echt geen excuus.

Ik hoop dat ik veel vrouwen heb kunnen inspireren om ook te gaan of blijven sporten tijdens hun zwangerschap. Het doet je lichaam veel goed en je blijft veel beter in je velletje zitten! Liefs, Mandy

Afbeeldingen: Pixabay, ervaring Mandy

Author

Tikje eigenwijze 30+er en moeder van dochter (8) en zoon (5) met co-ouderschap. Een denker, houd van creatief schrijven en is altijd benieuwd naar “het verhaal achter het verhaal”. De balans der dingen, haar struggle.

Write A Comment

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.