Moeders hebben elke dag, altijd veel te doen. Een goede nachtrust essentieel, maar in sommige gevallen erg schaars. Waarom leidt een druk leven tot slecht nachtrust? Doorbreek de cirkel!

Ook leuk: Hoe krijg ik meer energie als ik mij een beetje futloos voel?

Waarom een druk leven leidt tot een slechte nachtrust

Je zou verwachten dat je goed slaapt wanneer je overdag druk bent en veel energie verbruikt.

Over het algemeen klopt dat.

Maar er zijn periodes waarin je lichaam niet tot rust komt. Daar zit een mentaal aspect aan verbonden. Je bent in feite zo actief dat je lichaam het lastig vindt om terug te schakelen, zelfs wanneer je in bed ligt.

Met een slechte nachtrust als gevolg.

En dan het ouderschap zelf nog

Daarnaast brengt het ouderschap – naast een slechte nachtrust – een hoop zorgen met zich mee. Hierdoor lig je ’s avonds in bed te piekeren of borstvoeden, terwijl je eigenlijk slaap nodig hebt.

Ook weet elke ouder dat het moeilijk is om in een vast ritme te komen. Met name in het geval van zuigelingen en jonge kinderen die ’s nachts om je aandacht vragen.


Heel frustrerend: ’s nachts wakker liggen en overdag moe zijn

Een groot deel van de Nederlanders kampt met slaapproblemen of een slechte nachtrust. Onder moeders met jonge kinderen is het aandeel nog een stuk groter.

Het is erg vervelend om ’s nachts lang wakker in je bed te liggen. Vooral wanneer je hier meerdere keren per week, of zelfs elke nacht, mee te maken hebt.

Overdag heb je hierdoor alleen maar minder energie voor je uitdagende leven

Je gaat minder goed om met druk en het is op bepaalde momenten lastig om positief te blijven. Het gevolg is dat je nog meer stress ervaart en de slechte nachtrust alleen maar toeneemt.

Gelukkig is er een manier om de cirkel te doorbreken!

slechte nachtrust

Milde slaapmiddelen zijn in Nederland vrij verkrijgbaar

Er zijn veel medicijnen, kruiden en hulpmiddelen om in slaap te komen en beter door te slapen.

Een groot deel hiervan is gewoon vrij verkrijgbaar. Je hoeft dus niet langs een arts voor een recept. Hierdoor bepaal je helemaal zelf wat voor jou werkt en ben je van niemand afhankelijk.

Bovendien zitten aan slaapmiddelen die je zonder recept koopt veel minder bijwerkingen. Deze slaapmiddelen worden op HappyHealthy uitgebreid besproken.

En nog wat dagelijkse trucjes tegen een slechte nachtrust

(Deze onderstaande, extra tips hebben mijzelf geholpen bij een betere slaap, omdat ik mij zo moe voelde overdag – red.)

  • Geen schermpje of Netflix serie in de 2-3 uren voordat ik wil slapen. Een luisterboek is een erg leuk alternatief. Ik gebruik Kobo.
  • Voordat ik ga slapen in bed luisteren naar een geleide meditatie. Er staan best wel wat gratis te downloaden op internet.
  • Eerder opstaan heeft mij ook geholpen. Zo heb ik ’s ochtends meteen wat me-time vrijgespeeld voordat de kids wakker zijn. En ’s avonds ga ik hierdoor eerder naar bed zodat mijn slaap effectiever is.
  • En beter voor mijzelf zorgen met gezonde voeding, geeft ook meer energie.

Wat heb jij tot nu toe geprobeerd tegen de slechte nachtrust?

Gastblog / afbeeldingen: Pixabay

Auteur

Een ondernemende spring-in-‘t-veld met een groene tic. Dol op info, ideeën en trucjes voor een bewuste, duurzame, gezonde en blijgeestige touch in het dagelijkse leven.

Schrijf een reactie

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.