Binnen mijn opvoeding vind ik gezond eten erg belangrijk. En dan bedoel ik niet alleen een voedzaam maaltje op tafel zetten voor mijn kids. Maar óók het ontwikkelen van een gezonde band met eten. Hoe kun je kinderen leren over gezond eten? Deze lessen werken in ieder geval bij ons goed!

Lees ook: “5 makkelijk vegetarische basisrecepten voor drukke moeders

Gezond eten binnen mijn opvoeding

Vanaf de borstvoeding en het bereiden van de eerste hapjes in de moderne keuken, heb ik veel gezocht naar informatie over gezond eten. Er zijn zoveel boeken, meningen en tips. Best verwarrend. Want wat is nou echt goed?

In het begin werd ik daardoor díe moeder waarvan de kinderen niet mochten snoepen en alleen maar water kregen. Gaandeweg bleek dat ook niet dé oplossing 😉 Denk aan een kotsend kind op een kinderfeestje die dacht: hé eindeloos snoepen.. ik ga los!

Een goede band met eten

Waarom vind ik een goede band met eten zo belangrijk? In mijn jeugd heb ik van dichtbij de heftige impact van een eetstoornis meegemaakt. Daarnaast is onze maatschappij zo gespitst op een perfect uiterlijk en perfect lichaam. En de supermarkten liggen bomvol met troep. Eetproblemen liggen gewoon op de loer.

Tot slot functioneren onze lichaam en geest op voeding! Dus welke tools wil ik zeker meegeven in mijn opvoedkoffertje:

Gezonde ervaringen met eten en bewuste basiskennis over voeding!

kinderen leren over gezond eten

Hoe kan ik mijn kinderen leren over gezond eten?

1. Uitleg over het belang van gezonde voeding

Ik wil mijn kids graag meegeven dat alle ontwikkelingen VAN JEZELF, starten met gezonde voeding. Even samen bijkletsen in de industriële keuken en ik vertel ze:

Net zoals een auto pas kan rijden op brandstof (hopelijk later zonne-energie 😉), heeft ons lichaam ook energie nodig om te kunnen racen en spelen. Gezond eten is als bouwstenen voor je lichaam. Denk maar aan losse duploblokken, die samen een fantastisch huis maken. Zonder die stevigheid, zakt het duplohuis in elkaar. En hoe meer mooie blokjes, hoe groter je bouwwerk!

En daarmee bedoel ik ook dat ons lichaam een wonder is. Het is ons huis, ons thuis. Ons lichaam gaat VANZELF. Hoe bijzonder is dat? Denk maar aan een schaafwondje op je huid, dat vanzelf herstelt. We groeien vanzelf groter en wanneer je oefent met je spieren, kun je ineens allerlei trucjes op het klimrek. Ook kennis in je brein, ontwikkelt zich gaandeweg vanzelf.

Ons lichaam kan dit vanzelf, maar daar heeft het wel energie voor nodig én bouwstenen. Tada: gezonde voeding!

2. Uitleg geven: wat is gezonde voeding?

Naast een kindvriendelijke uitleg over het belang van gezonde voeding (herhalen), leg ik mijn kids ook uit wát gezonde voeding dan is. Hierover verschillende wederom weer de meningen. Maar voor mij is dit in de basis: energie, vitaminen en mineralen (kortom voldoende groenten en fruit), gevarieerd eten, af en toe een extra vitaminepilletje, water drinken.

Als ze bijvoorbeeld willen snoepen, vraag ik of ze ook al fruit hebben gegeten. Dan leg ik uit dat snoepen best af en toe mag, alleen dat dit ons lichaam niks extra’s geeft. Het is juist een beetje slecht, omdat het gaatjes kan geven in je tanden. Als je hiernaast ook genoeg fruit eet, geef je wél gezonde dingen aan je lichaam. Zodat jouw lichaam ook sterk en gezond is om die gaatjes tegen te gaan.

Het belang van water

In een ander kinderpraatje vraag ik of ze weten dat de helft van ons lichaam uit water bestaat?

Het bloed in ons lichaam is bijvoorbeeld ook gemaakt van water. En als er een wondje is, komt dat bloed eruit. Dat bloed wordt dan vanzelf een hard korstje en je lichaam wordt vanzelf weer “gemaakt”. Door water drinken, kan jouw lichaam zichzelf goed maken.

3. Variatie aanbieden, hoe dan?

Om alle verschillende vitaminen in het lichaam te krijgen, is variatie de key. En dat is niet altijd gemakkelijk bij kleine kinderen. “Lust ik niet”, “ken ik niet”, “wil ik niet”, krijg je als moeder vaak te horen.

Als mijn kind niet wil eten, kan ik gaan twijfelen of hij wel genoeg binnen krijgt. Een alternatief geven, lijkt dan een oplossing. Ze moeten toch wat binnen krijgen? Fout-fout. Hierdoor raak ik juist in een vicieuze cirkel. Mijn kind leert dan alleen maar, dat als hij maar hard genoeg stampt, hij toch wel iets anders krijgt.

Mijn hoofdregel is dan ook: ik bepaal wat we eten en de kinderen bepalen hoeveel ze eten. Ik vertrouw erop dat ze prima naar hun buik kunnen luisteren hoeveel honger ze hebben. Verder is mijn boodschap héél duidelijk: dit is het eten. Als je het niet wilt is dat goed, maar je krijgt niks anders. Ook probeer ik bij onbekend eten wel positief te stimuleren om een hapje te nemen. Ik leg dan uit dat ze alles mogen vinden, maar wel eerst zelf moeten ervaren. Als ze het niet lekker vinden, is dat hun goed recht en hoeven ze het niet op te eten. En ben ik wel trots op het proberen!

Als moeder doe ik dit soort eten, dan wel in de toekomst opnieuw introduceren. Je hebt tenslotte niet elke dag zin in iets en ook je smaak kan veranderen.  

4. Gezond koken en het goede voorbeeld geven

Opvoeden is voorleven, zeggen ze. Kortom, het goede voorbeeld geven. Maar in koken heb ik niet altijd zin (of tijd voor)! En continu een uitgebreide, gevarieerde en gezonde maaltijd op tafel zetten is als drukke moeder, is soms best een logisch bezwaar.

Zelf vind ik de 80-20 regel een mooi principe voor alles!

Ik doe voor 80% mijn best voor een gezonde maaltijd en de overige 20% rommel ik wat aan 😉. Ook bij kinderen leren over gezond eten.

Een voedselbox is ook een mooi principe om op een gemakkelijke manier tóch een gezonde maaltijd te fixen (denk aan Hello Fresh, Marley Spoon, een kant-en-klaar verspakket van de AH). Maar denk ook aan een groentetas uit het seizoen, bijv. van Odin. Dit laatste heeft mij gaandeweg veel geleerd en geïnspireerd tot gezond koken. Inmiddels is gezond koken voor mij geen moeite of bezwaar meer. Het goede voorbeeld geven doe ik ook door zelf bewust tussendoor veel fruit te eten. Of ’s ochtends fruit door de yoghurt erbij. Maar ik doe OOK af en toe lekker losgaan met snoepjes, ik ben ook maar een mens 😊

5. Soms afwijken van mijn principes! Lekker snoepen en loslaten

Over dat snoepen is dus mijn mening veranderd. Vroeger was het een no go. Maar erg realistisch was dat niet. Zeker niet als ik even reflecteer, terwijl ik zélf lekker chips en snoep naar binnen zat te werken, tijdens mijn menstruatie ofzo.

Inmiddels denk ik er zo over: slechte voeding is overal om ons heen en lonkt. Is ook lekker. Hoe kan ik daar een mooie balans in vinden? Door dus in ieder geval mijn lichaam voor die 80% voedzaam te voeden. Dan kan mijn lichaam ook dat slechte aan.

We’re not perfect, right. En dat hoeft het streven ook helemaal niet te zijn. Een gezonde band met eten ontwikkelen en een bewuste balans vind ik belangrijker. Als ik niet energiek in mijn vel zit (of mijn kids natuurlijk), dan is een glas water, bakje fruit of extra vitaminepilletje een positief cadeautje voor ons lichaam.

6. Kinderen leren over gezond eten: Waar komt voeding vandaan?

Verder hoort bij mijn eet-opvoeding ook de interesse en kennis waar dingen vandaan komen. Ik denk namelijk dat kinderen ook een gezonde band ontwikkelen met voeding, als ze weten waar het vandaan komt.

Zelf krijg ik altijd enorm veel energie in een groene tuin. Dit merk ik ook bij mijn kinderen. We zitten nu bij een pluktuin en als mijn zoontje helpt aardbeien of boontjes plukken, hebben we zo’n fijne tijd. Het heeft voor mij ook een beetje te maken met respect voor het leven in het algemeen. Je merkt hoe delicaat aardbeien zijn, de moeite die het kost om ze te plukken en te vervoeren. Dan denk je wel anders over zo’n grote plastic bak aardbeien van de Appie, of niet?

kinderen leren over gezond eten

Wat is ook leuk bij kinderen leren over gezond eten? Bijvoorbeeld een mini moestuintje thuis. Al is het één plantje dat je kunt zien groeien samen. Een bezoek aan de wijktuin of volkstuin is ook leuk. Bezoek een tuinder als uitje of sluit je aan bij zo’n zelfpluktuin in de buurt.

7. Maak het leuk, doe het samen en betrek de kids erbij

Tot slot is het fijn dat je als mens een eigen stem en eigen mening mag hebben. Ook dit principe pas ik toe in de opvoeding qua eten. Voor de weekboodschappen vraag ik mijn kinderen daarom regelmatig waar zij trek in hebben. Het antwoord? Patat. Oké, ik moet nog even sleutelen aan de vraagformulering. Haha. Welke fruit wil je deze week? Welke groenten wil je erbij als avondeten?

Daarnaast vinden kinderen het ook vaak leuk om te helpen. Gezellig samen in de keuken aan de slag. Denk aan dingen snijden, roeren of dingen op het bord leggen. Ik probeer dan ook maar elke keer creatief te zijn en het leuk te maken zodat mijn kinderen leren over gezond eten. Snijd jij de komkommer in leuke vormpjes?

kinderen leren over gezond eten in ontwikkeling

Kinderen leren over gezond eten is hier steeds in ontwikkeling. Zoonlief duikt tegenwoordig de keukenkastjes in en gaat zelf stiekem zitten snoepen onder de tafel. Mijn dochter wilt graag snoepjes mee naar school. En soms heb ik twee boze kiddo’s aan tafel die pertinent weigeren te eten, maar wel een ijsje willen…

Nee, makkelijk is het soms niet! Terugblikken op deze tips helpt. Ik kan dan weer focussen en ik mag 20% loslaten toch..?! 😉

Author

Tikje eigenwijze 30+er en moeder van dochter (7) en zoon (3) met co-ouderschap. Een denker, houd van creatief schrijven en luistert naar “het verhaal achter het verhaal”. De balans der dingen, haar struggle.

Schrijf een reactie

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.