Een dagelijks vraagstuk voor ons mom’s. Wat zal ik deze dag weer meegeven als gezonde lunch op de basisschool? Het eten moet lekker zijn, maar vooral ook gezond. En het liefst niet al te veel moeite 🙂 Kortom, wat is gezond eten voor op de basisschool: voor het 10-uurtje en als lunch voor op de overblijf? Een handig lijstje met tips!

Ook leuk: “Een gezonde “herfst” lunch op school: inspiratie & tips (Bentoboxen voor beginners)

Wat is een gezonde lunch op de basisschool?

Hoeveel groenten en fruit hebben kinderen op de basisschool ongeveer nodig?

  • 1,5 tot 2 stuks fruit per dag
  • 100-200 gram groenten per dag

Dit is niet altijd makkelijk om te halen. En het is een minimum…. Een van de beste tips om te zorgen dat wij genoeg groenten en fruit binnen krijgen vind ik om te proberen om bij elke maaltijd iets van groenten of fruit erbij te doen.

Als voorbeeld:

Ontbijt: pap, yoghurt, crackers of brood met iets van fruit erbij (en een vitaminepil).
10-uurtje: fruit of groenten.
Gezonde lunch op de basisschool: brood met iets van groenten reepjes erbij. (een lunchtrommel met vakken is dan echt handig).
Avondeten: altijd 1 of 2 bijgerechten van groenten en/of fruit. Als toetje zelf appelmoes maken is ook een leuk idee.

Ook lezen: “Hoe kan ik dagelijks meer groenten en fruit nemen?”

Hoe maak ik het mijzelf makkelijk? (die lunch klaarmaken)

Dat het maken van gezond eten meer moeite kost, vind ik van wel. Het bedenken van de maaltijd en elke keer nieuwe dingen verzinnen, omdat ik wel genoeg wil variëren. De inkopen doen, en zorgen dat er van alles in huis in. En dan nog het gezeik overleg, wat de kinderen wel of niet willen ..

Mijn oplossing hiervoor is om het gezonde 10-uurtje en de lunch alvast de dag van te voren klaar te maken. Ik doe dit altijd tijdens het bereiden van het avondeten. Zo heb ik ’s ochtends zo min mogelijk stress.

  • Tijdens het avondeten maak ik vaak rauwkost (paprika, komkommer etc.) erbij. Hiervan doe ik dan alvast een deel in de broodtrommel.
  • Soms heb ik een restje avondeten over of maak ik extra (denk aan een groenten ei). Dit kan dan direct in de broodtrommel voor morgen.
  • Het brood heb ik altijd in de vriezer, ook als ik dit de avond van te voren klaar maak en in de koelkast bewaar, is het brood tijdens de lunch de volgende dag nog gewoon lekker. Op eigen werkdagen maak ik dan 3 lunchtrommels klaar – ook voor mijzelf.

Wat kun je nog meer makkelijk voorbereiden als gezonde lunch op de basisschool?

Smoothies of sap

Maak 1 of 2 keer per week een grote kan smoothie of sap. Zo hoef je dit op de schooldagen alleen nog maar in te schenken. Meteen een dosis groenten en fruit!

Gezonde baksels

Gezonde cakejes en bananenbrood of -pannenkoekjes kun je ook van te voren maken en per portie invriezen. Dit is lekker (en gezond) als variatie voor de gezonde lunch op de basisschool. Zelf crackers maken is ook leuk en kun je een tijdje bewaren als je het goed afsluit.

gezonde lunch op de basisschool

Handige lijstjes voor een gezonde lunch op de basisschool

1. Tips voor gezonde 10-uurtjes

  • Fruit in stukjes of in de schil. Dat ligt natuurlijk aan het type fruit en hoe je kind is. Banaan, appel, mandarijn, mango, ananas, peer, etc.
  • Groentenreepjes. Komkommer, wortel, gekleurde paprika, radijs.
  • Gekookt ei of maak een gebakken groenten-ei. Hierin verstop ik altijd de groenten die de kinderen minder lekker vinden (courgette, prei). Dit bak ik lekker zacht en daarna maak ik er een omelet van.
  • Handje nootjes. ongebrand en ongezout. Ik haal altijd 1x per week een zakje gezonde nootjes bij de kaasboer.
  • Handje gepofte maïs zonder suiker of zout. Kun je heel makkelijk zelf maken.
  • Handje cranola. Dit kun je zelf maken van havermout, noten, pitten en zaden.
  • Gedroogd fruit zoals pruimen, abrikozen, appel, vijgen, rozijnen en cranberry’s.
  • Zelfgemaakte gezonde cake zoals pompoencake, wortelcake, appelcake of ontbijtkoek zonder suiker.
  • Zelfgemaakte koekjes of muslireep. Zonder suiker.
courgette koekjes

Ook lekker: “Leuk om te maken! Gezonde courgette koekjes voor tussendoor”

2. Tips voor gezonde drankjes

  • Water.
  • Water met fruit erin zoals citroen, sinaasappelschijfje, aardbei, bessen, komkommer.
  • Afgekoelde thee, dit heeft natuurlijk ook een heel scala aan smaakvariatie. Verse thee heeft gelijk allerlei gezonde stofjes zoals essentiële oliën en antioxidanten.
  • Warme thee is in de winter juist lekker, in een thermosbeker.
  • Smoothie met fruit, groente en water. Of als basis yoghurt of (plantaardige) melk.
  • Fruitsapje van echt fruit (met behulp van een sapmachine of old skool zelf persen).

Nog meer ideeën: “Lijst gezonde drankjes voor kids (+ tips, inspiratie en variatie voor genoeg drinken)”

3. Tips voor een gezonde lunch op de basisschool

  • Brood ik weet dat de meningen daarover zijn verdeeld maar hier eten we wel donker, meergranen, spelt of volkoren brood. Ik denk dat variatie en afwisseling vooral belangrijk is. En het type beleg dat je kiest.
  • Roggebrood kun je ook als afwisseling meegeven.
  • Volkoren crackers zonder suiker of zelfgemaakt.
  • Bak zelf brood zoals een havermoutbrood.
  • Restje avondeten. Als je bijv. pasta heb gegeten of een rijstschotel kun je dat ook meegeven.
  • Pannenkoek of wrap al dan niet zelfgemaakt met een lekkere vulling.
  • Ei-groenten muffin. Hiermee kun je naar hartenlust variëren ook.
  • Groente omelet. Rol het op als wrap en tadaa.
  • Beleg ideeën: notenpasta, zelfgemaakte hummus, jam zonder toegevoegde suikers, fruitstroop, vegetarische paté of slagers leverworst, kaas, plakjes worst. Geprakte banaan, schijfjes appel, rabarber compote, hüttenkäse en ga zo maar door.
bentoboxen voor beginners

Maak de lunch extra aantrekkelijk voor kids

Kinderen een beetje extra verleiden tot het eten en drinken van gezond voedsel kun je doen door het leuk te maken.

  • Denk daarbij aan een leuke broodtrommel met vakjes (bentobox).
  • Een schattig klein vorkje erbij om makkelijker stukjes sinaasappel of kiwi te eten.
  • Leuke broodtrommelbriefjes.
  • Of gebruik siliconen cupcakevormpjes om lekkere hapjes in te leggen.

Aan de slag dan maar!

Voorlopig heb ik in ieder geval genoeg inspiratie om een gezonde lunch op de basisschool mee te geven. En een keertje makkelijk doen of iets minder gezond? Natuurlijk, dat hoort er ook bij. Zelf probeer ik de 80-20 regel aan te houden. Als we 80% gezond eten, dan mag die 20% best wat ongezonder zijn.

Ook lezen: “De leukste eco lunchboxen en bekers (voor een duurzame basisschool lunch)”

Ben jij al een basisschoolmoeder? Hoe doe jij dat met de lunch van je kind?

Laatste update 2022 / Afbeeldingen: Pixabay en eigen

Author

Tikje eigenwijze 30+er en moeder van dochter (8) en zoon (5) met co-ouderschap. Een denker, houd van creatief schrijven en is altijd benieuwd naar “het verhaal achter het verhaal”. De balans der dingen, haar struggle.

5 Comments

  1. Een goeie voorbereiding is het halve werk!
    Spannend hoor, die eerste schoolperiode. Is je dochter er wel aan toe, zoals ze dan zeggen? Mijn dochters wel, weet ik nog goed. Ik had er een dagtaak aan om ze nog thuis bezig te houden.
    Ik richt me wat gezond eten vooral op de snack voor de kleine ochtendpauze. Zelfgemaakte kaasstengels zijn populair of een zelfgemaakte ontbijtkoek. Niet teveel niet te weinig. Tussen de middag altijd brood met relatief gezond beleg. (Suikerarm iig). Andere alternatieven gaan er nog niet in bij de kinderen.
    …Anita Willems schreef als laatst…Herinneringen bewarenMy Profile

  2. Wat een waardevolle tips! Mijn jongste zoontje is een hele moeilijke eter. Ik ben al blij als hij iets eet… Op school drinkt hij water uit zijn drinkbus, als tussendoortje een appeltje en ’s middags boterhammetjes.

  3. Anna hoeft nooit over te blijven, maar ze krijgt ’s morgens wel altijd iets gezonds mee. Meestal fruit of een rijstwafel met iets erbij. Laats had ik haar ‘als verrassing’ boterhamworst meegegeven bij de rijstwafel. Met een vorkje erbij voor de boterhamworst. Dacht ze dat ze de rijstewafel ook moest eten met dat vorkje en dat was best moeilijk haha. Sorry, te leuk verhaal om niet te delen 😉
    …Lilian schreef als laatst…Waarom ik GEEN bucketlist heb…My Profile

  4. Oh wat heerlijk om dit te lezen. Wat een mooie tips en ZO herkenbaar! Dank je wel. Mijn ervaring (2 dochters, 8 en 5 dus inmiddels 4 jaar ervaring) is dat bovenstaande soms lukt en soms helaas niet…. aangezien ‘niet zeuren, maar oplossen’ mijn credo is daarom zelf bedrijf gestart dat gezonde, lekkere, verse lunches maakt voor kinderen op de basisschool. Ik krijg enthousiaste reacties van kinderen én ouders! Wat voor jou? http://Www.slimlunchen.nl Fijne dag! Sonja

Write A Comment

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.