Nu ik naast het plezier-schrijven ook geld verdien met mijn artikelen, vraag ik mezelf af: ben ik nou een blogger of influencer? Blogger klinkt net iets te simpel voor het zakelijke. En influencer veroorzaakt een vieze smaak in m’n mond, beïnvloeden bah. Maar aan de andere kant inspireer ik wél graag met toffe ideetjes. Hmm.. Inmiddels staat onder mijn e-mailhandtekening “tekstschrijver”. Maar omdat mijn brains zo graag willen analyseren – laat me nu toch eens met rust! – ga ik even kijken naar de betekenis, mijn mening en of het vraagstuk blogger of influencer überhaupt nog ergens boeiend voor is.
Inhoud
Wat is een blogger of influencer?
Een blogger is iemand die een weblog bijhoudt en berichten schrijft. Een dagboekschrijver op internet. Of iemand die op internet een blog bijhoudt. Het is een breed begrip en in die zin ben ik dus zeker een blogger.
blogger(“blogger”)zelfstandig naamwoord – iemand met een blog.
Een influencer is een persoon die wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. Influencers hebben veel volgers op social media en posten regelmatig een foto of verhaal over hun leven. Volgers hebben het gevoel dat ze de influencer kennen. Als de influencer razend enthousiast is over een restaurant of lipstick, dan geloven de volgers dat en nemen dit aan. Persoonlijk interpreteer ik dit als negatief, maar waarom? Ik denk door de soms wat snieky manier van marketing toepassingen.. Maar doe IK dat dan zo?
influencer(“influencer”)zelfstandig naamwoord – iemand die invloed uitoefent.
En ben ik dan een blogger of influencer?
Ik vind mezelf sowieso een blogger. Dat is ook wel zo veilig 😉 Ik schrijf berichten op mijn “weblog” over mijn leven als moeder en mijn groene dingetjes. Een beetje a la dagboek. Persoonlijke ontwikkelingen. Maar daarnaast zoek ik ook graag dingen uit. Neem bijvoorbeeld gezonde kindertraktaties, duurzaam badspeelgoed, menstruatie ondergoed of veilige seksspeeltjes.
Maar wat als er in zo’n artikel sprake is van een “advies naar anderen”? Ben ik dan een influencer?
Want ook al doe ik dit uitzoeken vanuit persoonlijke interesse, ergens kan het ook worden opgevat als een “advies naar anderen”. En hier begint het bewust nadenken al. Want je eigen mening formuleren, feiten verzamelen en er een mooi stukje tekst van maken, waarbij je de lezer in zijn waarde laat met respect voor de eigen vrije mening, is nog een beste uitdaging (-:
En nog lastiger wordt het volgende. Want wat als er in mijn artikel sprake is van mijn persoonlijke mening of zelfs een advies, terwijl ik het desbetreffende product gratis heb gekregen of via het desbetreffende linkje provisie ontvang? Hoe onafhankelijk en transparant is dit? En wat voelt voor mij goed?
Wat wil ik uiten in mijn blog?
Wat ik graag wil en doe op mijn blog is “mama” en “groen leven” onderwerpen aansnijden en er ZELF bewust over nadenken. Hierbij gebruik ik feiten, visies van anderen en mijn eigen ervaringen. Zelf nadenken, redeneren en zelf bewuste keuzes maken zie ik als een groot goed. Ik wil daarom graag tekstueel “spreken”, ja, misschien ook wel adviseren, maar wel met voldoende ruimte voor de lezer om een eigen mening te vormen. En als mensen door mij geïnspireerd raken, voel ik mij vereerd en ben ik dankbaar. Maar ik vind het nog mooier als mensen mijn stukken gebruiken PLUS andere stukken, andere visies en eigen ervaringen om er iets moois en eigens van te creëren. Hoe ik dit allemaal uitvoer, dat is ook voor mij een blijvend leerproces!
Een mooie tip: houd het bij “ik”
Een van de meest waardevolle tips kreeg ik kort geleden. Lor, in jouw stukjes begin je soms met ik, en daarna ga je over naar jij. Hoe komt dat? Waarom hou je het niet helemaal bij jezelf?
Super interessant. Want dat klopte. Ik ga inderdaad in sommige artikelen van mij over naar jij en dat doe ik soms bewust, omdat ik de lezer wil betrekken bij mijn verhaal. En soms gebeurt het onbewust. Dat komt omdat ik dan te dichtbij mezelf kom en dat is een beetje eng 😉
Maar het is niet fair. Want als ik spreek met jij, dan vul ik in voor een ander. En dat wil ik niet. Nu ik erop let, vind ik mijn eigen teksten over mij een stuk sterker. Want als ik mijn verhaal vertel, kan ik evengoed iemand inspireren. Laat de lezer maar zelf beslissen of er raakvlakken zijn of niet.
Dus, bloggen of influencer, boeit het?
Ja, het vraagstuk blogger of influencer is voor mij boeiend. Want ook ik blijf me graag ontwikkelen op dit gebied. Ik wil graag in mijn teksten transparant en fair zijn. Naar jou én naar mezelf. Blogger ben ik sowieso.
En influencer ben ik eigenlijk ook een beetje. Ik vind het alleen vies klinken, wanneer je andere mensen beïnvloedt voorbij hun eigen grenzen. Bijvoorbeeld door ze over te halen om iets te kopen, zodat ik daar (meer) geld mee kan verdienen. Maar dat is helemaal niet mijn principe. En daar wil ik voor blijven waken! Ik ben een positieve influencer als ik met mijn stukken mag bijdragen aan de totale informatie vergaring voor de lezer, waarmee zij zelf een eigen persoonlijke mening vormt. Ook als dat niet overeenkomt met het mijne. Tot slot denk ik dat goede ik-teksten met voldoende nuance en ruimte voor de ik-lezer samen voor een goede balans zorgen.
Dus een blogger of influencer, wat ik ben? Ik ben mijn eigen interpretatie. Ik streef naar een mooie ik-tekst, een fair gevoel en transparantie. En hoe we dat dan noemen, maakt me helemaal niet uit! En jij? Zie jij jezelf als blogger of influencer? En wat houdt dit dan voor jou in? Klets met me in de reacties, dat vind ik leuk 🙂