Met 12 jaar heeft 94% van de kids een mobiele telefoon. Dat is met abonnement (49%), prepaid (41%) of een toestel zonder simkaart (4 %). [1] Maar in welke situaties kies je bij het allereerste mobieltje voor een abonnement of prepaid voor je kind?

Wat is het verschil tussen een abonnement of prepaid voor je kind?

Wat is een abonnement?

Met een abonnement heb je een contract met een provider, zoals Ben, KPN of T-mobile. Meestal duurt dit 1-2 jaar. Je betaalt elke maand een bedrag. Je kan zelf een bundel kiezen met hoeveel je dan kunt bellen, sms’en en internetten. [2]

Een abonnement kun je onderverdelen in:

  • Abonnement met telefoon
  • Abonnement zonder telefoon (sim-only)
LET OP. Een abonnement voor kinderen onder de 18 jaar, wordt op jouw naam afgesloten. Sluit je een abonnement af met een mobieltje dat duurder is dan 250 euro? Dan wordt dit bij het BKR geregistreerd. Dit kan gevolgen hebben wanneer je een lening of hypotheek wilt afsluiten. [3]
abonnement of prepaid voor je kind
Pin dit

Lees ook: Hoe maak je jouw smartphone kidsproof?

Wat is een prepaid?

Met prepaid betaal je vooraf. Je zet een tegoed op een simkaart. Bellen, sms’en en internetten gaan dan van dit tegoed af. Als je tegoed op is, kun je niet meer bellen (met uitzondering van 112). Je kunt nog wel gebeld worden.

  • Bij een prepaid simkaart zit geen telefoon

Wanneer kies je voor een abonnement of prepaid voor je kind zijn/haar eerste telefoon?

Of je kiest voor een abonnement of prepaid voor je kind hangt af van de reden waarom je jouw kind zijn of haar eerste mobieltje wilt geven. De meest voorkomende redenen dat een kind zijn of haar eerst mobieltje krijgt:

  1. Zodat het kind altijd bereikbaar is
  2. Zodat het kind altijd de ouders kan bereiken
  3. Het bieden van vrijheid
  4. Het leren omgaan met technologie
  5. Als ‘schermpjes’ speelgoed thuis
abonnement of prepaid voor je kind
Pin dit

1. Zodat het kind altijd bereikbaar is

Voor de bereikbaarheid van het kind, maakt het niet uit of je een abonnement of prepaid voor je kind kiest. Zolang er maar een telefoonkaartje in zit. En de batterij is opgeladen 🙂

  • Een prepaid is in dit geval goedkoper. Let er bij prepaid wel op dat het kaartje eens in de zoveel tijd gebruikt moet worden. Bijvoorbeeld 1x in de 6 maanden één sms’je sturen. Anders verloopt de kaart.

2. Zodat het kind altijd de ouders kan bereiken

Als dit gaat om weinig telefoongebruik is een prepaid net zo makkelijk en goedkoper.


  • Zorg wel dat je op tijd opwaardeert, zodat je kind niet zonder tegoed komt te zitten. Hiervoor kun je meestal wel een app op je eigen telefoon zetten.

Belt je kind vaker, dan is een abonnement handig. De kosten zijn afhankelijk van het aantal belminuten, sms’jes of MB internet dat je kiest.

  • Let er bij het abonnement op, wat de voorwaarden zijn als het abonnement op is en je kind buiten de bundel belt. Tip: stel een dataplafond in, maar kijk wel of je kind jou dan nog wel kan bereiken.

3. Het bieden van vrijheid

Bij een prepaid is op echt op. Je kunt dan niet meer bellen, sms’en of internetten. Je kunt dit per keer zelf bepalen. Je kunt zelf een bedrag geven. Maar je kind kan ook van zijn eigen zakgeld tegoed kopen. Het is dus variabel.

Een abonnement sluit je voor 1 of 2 jaar af. Dit is niet variabel, al kan je soms wel de bundel tussentijds aanpassen.

  • Let op de voorwaarden wat er gebeurt als je kind buiten de bundel belt of internet. Deze kosten komen erbij. Of stel een data- of belplafond in.

4. Het leren omgaan met technologie

Een abonnement of prepaid voor je kind is dan allebei mogelijk.

  • Als je nog een oud mobieltje hebt om te gebruiken, kies dan voor prepaid of sim-only.
  • Wil je een bepaalde telefoon (laten) uitkiezen, dan kun je kijken voor een abonnement met telefoon.

5. Als ‘schermpjes’ speelgoed thuis

Voor het thuis gebruiken van een telefoon als speelgoed, is een prepaid slimmer. Internetten kan dan via de Wifi. En bellen kan met Whatsapp ook altijd over de Wifi.

Een abonnement is dan zonde van je geld.

Duurzaamheid bij het eerste mobieltje voor kids

De meest duurzame keuze is om een oude telefoon door te schuiven of te kiezen voor een tweedehands of refurbished model.

Kies een extra beschermend telefoonhoesje én een goede schermprotector. Zo is de kans dat de telefoon langer mee gaat natuurlijk groter.

Conclusie: meestal volstaat een prepaid

Wat is nou beter, een abonnement of prepaid voor je kind? Het ligt aan de situatie.

In de meeste gevallen volstaat dus een prepaid als allereerste telefoon voor je kind. Alle meest voorkomende redenen voor de eerste telefoon van je kind zijn dan mogelijk. En het is goedkoper.

Een abonnement is vooral voordelig als je kind de telefoon veel buitenshuis gebruikt.

Afspraken en instellingen

In beide gevallen moet je een paar afspraken maken met je kind. Wat doen we als het tegoed of de bundel op is. En wie betaalt dat dan?

Ook zijn deze instellingen handig (bij een abonnement of prepaid voor je kind):

  • Check dat de telefoon thuis altijd met de Wifi verbonden staat en stel hier mobiele data uit.
  • Download een app op je eigen telefoon om een oogje in het zeil te houden qua verbruik.
  • Stel een ‘dataplafond’ of ‘belplafond’ in, om onvoorziene kosten te voorkomen.
  • Stel andere beperkingen in, zoals het bellen van buitenlandse nummers en betaalde servicenummers.

Bij welke leeftijd geef jij jouw kind het allereerste mobieltje?

Afbeeldingen header: Pixabay Anne Bronnen: [1] CBS2016 [2] https://www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/prepaid-abonnement [3] https://www.bkr.nl/jouw-situatie/soorten-registraties/hoe-staat-jouw-krediet-geregistreerd/telefoonkrediet/

Auteur

Een ondernemende spring-in-‘t-veld met een groene tic. Dol op info, ideeën en trucjes voor een bewuste, duurzame, gezonde en blijgeestige touch in het dagelijkse leven.

Schrijf een reactie

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.